"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, 'Aku hendak menjadikan KHALIFAH di BUMI.."
[Surah Al-Baqarah: 30]


Wednesday, April 17, 2013

Ada Hijau Di Tanah Gersang


Di hadapan mata air Nabi Musa

Madaba, sebuah tempat penempatan terbesar bagi masyarakat Kristian di Jordan. Penduduknya bukan berasal daripada bangsa Arab Jordan juga, tetapi merangkumi kesemua bangsa di seluruh dunia. Bagi mereka, Madaba merupakan salah satu tempat suci bagi agama Kristian. Anggapan mereka, kawasan ini adalah kawasan-kawasan awal perkembangan kristian. Pekan lama ini menyimpan sejarah agama Kristian dan Yahudi yang tidak ternilai.

Bandar Madaba terkenal dengan nama jolokan ‘bandar mozek’, dipercayai wujud sejak 4,500 tahun yang lalu. Terkenal sebagai bandar kerajaan Moabiah dan disebut di dalam kitab Taurat. Bandar Madaba pernah dikuasai oleh Kerajaan Ammoniah, Bani Israel, Nabatean, Rum-Byzantium dan kerajaan Islam. Ia juga merupakan bandar utama yang terletak di laluan Jalan Trajan yang menghubungkan Petra dan Bosra.

Penganut Yahudi percaya bahawa di sinilah Nabi Musa mula menerima wahyu.

Penduduk tempatan juga mempercayai bahawa di sinilah suatu masa dahulu, Nabi Musa bersama bani Israil telah tersesat selama 40 tahun kerana mengingkari arahan untuk memasuki kota yang dijanjikan. Kepercayaan mereka berasas, malah wujud dua belas mata air seperti yang dikhabarkan di dalam Al-Quran, walaupun ramai yang menganggap peristiwa itu berlaku di Sinai, Mesir.

Walau di mana peristiwa itu berlaku, apa yang penting adalah ikhtibarnya, bukan lokasinya.


TANAH YANG DIJANJIKAN

Puas sudah Nabi Musa mengajak kaumnya agar memasuki tanah yang dijanjikan, tetapi kaumnya masih enggan berganjak. Perbagai ganjaran, malah telah dijanjikan dengan kemenangan, namun mereka langsung tidak menghiraukan. Ketakutan mereka menenggelamkan kebenaran. Nabi Musa masih terus mengajak.

“Wahai kaumku! Masuklah ke tanah suci (Palestin) yang telah ditentukan Allah bagimu, dan janganlah kamu berbalik ke belakang (kerana takut dengan musuh), nanti kamu menjadi orang yang rugi.” (Surah Al-Ma’idah: 21)

Namun, seruan baginda ditolak mentah-mentah oleh kaumnya, “Wahai Musa! Sesungguhnya di dalam negeri itu ada orang-orang yang sangat kuat dan kejam, dan kami tidak akan memasukinya sebelum mereka keluar darinya. Jika mereka keluar sana, niscaya kami akan masuk.” (Surah Al-Ma’idah: 22)

Begitulah sifat kaum Yahudi. Mereka begitu penakut, walaupun tanah itu telah dijanjikan buat mereka. Mereka tahu, jika mereka memasukinya, pasti kedatangan mereka akan disambut dengan mata pedang. Pertempuran yang melibat pertumpahan darah pasti akan tercetus jua. Mereka cukup takut. Bangsa Israil sememangnya bangsa yang paling penakut.

Namun, di kalangan umat Nabi Musa itu, terdapat dua orang pemuda yang menyahut seruan jihad daripada baginda. Mereka berkata, “Serbulah mereka melalui pintu gerbang (negeri) itu. Jika kamu memasukinya niscaya kamu akan menang. Dan bertawakallah kamu hanya kepada Allah, jika kamu orang-orang beriman.” (Surah Al-Ma’idah: 23)

Tetapi, nyalaan semangat daripada dua pemuda tersebut dipadamkan dengan keegoan kaum-kaumnya yang ingkar. Malah, mereka mencabar pula Nabi Musa dengan berkata, “Wahai Musa! Sampai bila pun kami tidak akan memasukinya selama mereka masih ada di dalamnya, kerana itu pergilah engkau bersama Tuhanmu, dan berperanglah kamu berdua. Biarlah kami tetap (menanti) di sini saja.” (Surah Al-Ma’idah: 24)

Sedih melihat kaumnya berkata sedemikian. Tiada harapan, Nabi Musa bermunajat kepada Allah Taala, “Ya Tuhanku, aku hanya menguasai diriku sendiri dan saudaraku. Kerana itu pisahkanlah antara kami dengan orang-orang yang fasik itu.” (Surah Al-Ma’idah: 25)

Allah itu Maha Mendengar. Sebagai balasan atas keingkaran mereka, maka mereka disesatkan selama empat puluh tahun.

(Allah) berfirman, “(Jika demikian), maka (negeri) itu terlarang buat mereka selama empat puluh tahun, (selama itu) mereka akan mengembara kebingungan di bumi. Maka janganlah engkau (Musa) bersedih hati (memikirkan nasib) orang-orang yang fasik itu.” (Surah Al-Ma’idah: 26)

Akibat daripada keengganan mereka, maka tersesatlah mereka di sana, berpusing-pusing di tempat yang sama. Bukannya sehari, bukan juga seminggu atau sebulan, tetapi empat puluh tahun! Dalam tempoh tersebut, hati mereka digelapkan oleh Allah Taala. Tidak berupaya mereka untuk mencari jalan keluar. Gurun itu menjadi wadah pengajaran yang cukup berharga buat mereka.

Namun, Allah masih melimpahkan rahmat-Nya kepada mereka. Bani Israil yang ingkar itu tetap dalam jagaan Allah. Dilindungi mereka dengan awan, dihujani mereka dengan makanan Syurga.

Dan Kami menaungi kamu dengan awan, dan Kami menurunkan kepadamu mann (sejenis madu) dan salwa (burung puyuh). Makanlah (makanan) yang baik-baik dari rezeki yang telah kami berikan kepadamu. Mereka tidak menzalimi Kami, tetapi justeru merekalah yang menzalimi diri sendiri. (Surah Al-Baqarah: 57)

Tidak cukup dengan itu, di tengah-tengah padang pasir yang kering kontang, bani Israil juga turut diberikan dua belas mata air sempena dengan dua belas kabilah besar mereka. Mata air ini mengalir keluar daripada celahan batu, dan terus mengalir keluar sehingga kini.

Dan Kami membahagi mereka menjadi dua belas suku yang masing-masing berjumlah besar, dan Kami wahyukan kepada Musa ketika kaumnya meminta air kepadanys, “Pukullah batu itu dengan tongkatmu!” Maka terpancarlah dari (batu) itu dua belas mata air. Setiap suku telah mengetahui tempat minumnya masing-masing.” (Surah Al-A’raf: 160)

Diberi betis, mahu peha.

Bani Israil ini memang satu kaum yang tidak tahu bersyukur. Dengan segala nikmat yang telah dikurniakan kepada mereka, malah Allah tetap melimpahkan rahmat-Nya dalam keadaan kaum itu ditimpa bencana, mereka tetap meminta kesenangan daripada Rasul mereka. Tidakkah mereka tahu erti syukur? Tidak malukah mereka kepada Rasul mereka sendiri? Kepada Allah?

Dengan limpahan kesenangan yang dilimpahkan kepada mereka, mereka masih terus meminta kepada Nabi Musa, “Wahai Musa! Kami tidak tahan hanya (makan) dengan satu macam makanan saja, maka mohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, agar Dia memberi kami apa yang ditumbuhkan bumi, seperti; sayur-mayur, mentimun, bawang putih, kacang adas, dan bawang merah.” (Surah Al-Baqarah: 61)

Sungguh tidak sangka kaumnya bersifat begini. Mudah baginda menjawab, “Apakah kamu meminta sesuatu yang buruk sebagai ganti dari sesuatu yang baik? Pergilah ke suatu kota, pasti kamu akan memperoleh apa yang kamu minta.” (Surah Al-Baqarah: 61)

Lalu, kaum-kaumnya yang tamak haloba itu ditimpa kenistaan dan kemiskinan akibat perbuatan mereka sendiri.

Mendekati tahun keempat puluh, wafatlah Nabi Harun di sana. Setahun kemudian, Nabi Musa pula meninggalkan dunia. Genap empat puluh tahun, barulah bani Israil berjaya keluar daripada kesesatan yang cukup panjang dan berjaya memasuki tanah yang dijanjikan di bawah pimpinan Nabi Yusha’.


HIKMAH DI SEBALIK ANGKA EMPAT PULUH TAHUN

Mata air Nabi Musa itu kami nikmati. Airnya segar mendamaikan. Terasa bagai satu keajaiban. Di tengah-tengah padang pasir yang tandus ini, mengalir padanya dua belas mata air. Aliran air itu membuatkan kawasan di sekelilingnya turut subur. Pohonan hijau lebat menumbuhi. Namun, hanya sekadar di situ sahaja kehijauan yang melata di sebalik gersangnya sahara yang menenggelami kawasan.

Di sebalik kisah bani Israil itu, pasti terselit padanya hikmah mengapa disesatkan mereka sehingga empat puluh tahun lamanya. Tempoh itu cukup panjang. Maha Suci Allah daripada melakukan sesuatu secara sia-sia.

Sebenarnya, tempoh waktu yang cukup panjang itu digunakan untuk menghapuskan kesemua manusia di kalangan bani Israil yang tidak suci hatinya. Dalam tempoh tersebutlah mereka yang tidak ikhlas telah menemui kematian. Generasi baru yang dipimpin oleh Nabi Yusha’ pula telah ditarbiah dan diajar oleh Allah SWT melalui penderitaan di padang pasir tersebut.

Lantaran tarbiah daripada Allah, generasi baru ini berjaya mengalahkan kaum Jabbarin, sekaligus menawan kota Baitul maqdis.

Begitulah kisah dan hikmah di sebalik kisah Nabi Musa bersama kaumnya yang bukan sahaja penakut, malah tidak tahu erti syukur. Perjalanan yang cukup panjang sebelum mereka berjaya juga menjejakkan kaki ke tanah yang dijanjikan. Benarlah, perjuangan itu bukan mudah. Padanya perlu melalui satu perjalanan yang cukup panjang.

Kami mula meninggalkan Wadi Musa yang penuh dengan tinggalan sejarah. Melepasi puncak tertinggi, terlihatlah di hujung sana sebuah kawasan hijau hasil daripada mata air yang keluar daripada celahan batuan. Kehijauannya jelas kelihatan di tengah-tengah padang pasir yang kering kontang. Rupanya, ada hijau di tanah gersang.

Sunday, April 14, 2013

Takbur Lalu Terkubur


Kumpulan expedisi yang berjaya menawan kemuncak tertinggi Petra 

Petra, satu nama yang cukup dikenali. Pekan terpencil ini mula menjadi tumpuan dunia apabila dipilih sebagai Tujuh Keajaiban Baru Dunia pada tahun 2007. Namanya cukup gah, duduk sebaris dengan Kota Rome di Itali, Piramid di Kaherah dan Tembok Besar di China. Tidak pernah aku sangka, berjaya juga dalam hidupku ini menjejakkan kaki ke salah satu tempah ajaib dunia ini.

Suasana luar sebelum memasuki gerbang keajaiban.

Angin yang agak deras menyejukkan suasana. Kelihatan ramai pelancong asing berada di perkarangan pintu masuk. Kami tidak meluru masuk ke dalam, sebaliknya terus masak dan menyediakan hidangan. Orang kata, untuk menjelajahi The Rose City ini memerlukan tenaga fizikal yang tinggi. Persiapan awal perlu dilakukan agar kami dapat menawan kemuncak Petra.

Tanpa rasa malu, kami makan beralaskan plastik makanan sahaja. Bajet, huhu

Tanapa rasa malu, kami membentangkan plastik makanan di kawasan parkir kenderaan. Bukan apa, makanan di sini mahal-mahal belaka. Perut yang lapar perlu diutamakan, takut semput dan tersungkur di perjalanan. Makan dengan berselera tanpa menghiraukan jemaah manusia yang semakin membanjiri kawasan. Selesai makan, kami bergegas menuju ke kaunter pembayaran.

Terkedu aku melihat harga tiket masuk bagi pelancong asing. Tiket mereka mencecah 50 dinar. Jika ditukar, nilainya menjadi sekitar RM230! Fuh, selamat kami punya kad pelajar di sini yang menyamakan kami membayar harga tiket sama seperti penduduk tempatan. Kami hanya perlu membayar sedinar sahaja untuk satu tiket masuk.

Dengan kad pelajar sini, kami berpeluang membeli tiket dengan harga serendah 1.00 JD. Hehe


THE ROSE CITY

Kami beratur, berbaris menunggu giliran untuk masuk.

Memasuki pintu masuk, kami seakan berada pada satu zaman yang berbeza. Kuda, keldai dan unta memenuhi ruangan, mengangkut pelancong yang mahu menjimatkan tenaga tanpa perlu berjalan. Tiada lagi kenderaan moden yang memuntahkan asap, menyesakkan udara. Polis-polis yang mengawal keamanan juga turut menunggang kuda. Kawasan di sana sifir pembangunan. Mereka tidak mahu kemodenan menenggelamkan ketamadunan lama ini.

Menjejaki sejarah penemuan kota yang hilang ini, Petra mula diketahui oleh dunia Barat apabila ditemui oleh penjelajah Switzerland yang bernama Johann Ludwig Burckhardt pada tahun 1812. Kota ini dipercayai pernah diduduki oleh kaum Nabatean dan kamu Tsamud yang hidup pada zaman Nabi Saleh. Mereka terkenal dengan kemahiran seni bina dan pemotongan batu dengan memahat bukit serta gunung menjadi bangunan yang indah.

Awal perjalanan agak membosankan dengan tiada pemandangan yang mengujakan. Sehingga tiba ke minit sepuluh, barulah mata kami kembali segar dengan pemandangan sebuah struktur indah yang dipahat di gunung. Binaan terpahat itu dinamakan Tomb of the Obelisks. Sahabat seniorku berkata bahawa ini hanya mukaddimah sahaja, sebelum kita akan melihat lebih banyak seni keajaiban kota Petra ini.

Tomb of the Obelisks

Kami terus menyelusuri laluan.

Perjalanan kami kini tiba di laluan celahan gunungan. The Rose City mendapat namanya di sini. Cahaya di sini malap merah seperti bunga mawar merah. Menenangkan. Laluan itu dinamakan Siq. Sungguh mengagumkan apabila melihat umat zaman dahulu mampu meratah gunung untuk dijadikan laluan. Sistem saliran air juga turut kelihatan. Malah terdapat empangan air di tengah-tengah laluan.

Menyelusuri laluan Siq

Keadaan yang agak malap di sepanjang Siq mula disimbahi cahaya mentari. Kami tahu, kini kami hampir tiba di penghujung laluan tersebut.

MasyaAllah.

Selama ini, aku hanya melihatnya di television, poster-poster serta bahan bacaan. Tetapi kini binaan besar bernama Al-Khazneh  itu berada di hadapan mata kami, betul-betul seusai kami keluar daripada laluan Siq. Benar, aku teruja. Kekagumanku tidak terungkai dengan kata-kata. Binaan itu cukup gah, benar-benar indah. Melihat gahnya binaan ini seakan aku lupa bahawa pembinanya adalah umat zaman dahulu yang disangka tiada kemodenan.

Di hadapan Al-Khazneh


Benar, kota ini telah lama menghilang. Hilang daripada peradaban manusia selama 500 tahun. Namun, sejarahnya tidak pernah terpadam.


TAKBUR LALU TERKUBUR

Dan ingatlah olehmu di waktu Tuhan menjadikan kamu pengganti (yang berkuasa) sesudah kaum ‘Aad dan memberikan tempat bagimu di bumi. Kamu dirikan istana-istana di tanah-tanahnya yang datar dan kamu pahat gunung-gunungnya untuk dijadikan rumah, maka ingatlah nikmat-nikmat Allah dan janganlah kamu bermaharajalela di muka bumi membuat kerosakan. (Surah Al-A’raaf: 74)

Kaum Tsamud langsung tidak mengendahkan seruan Rasul mereka, Nabi Saleh. Mereka yang dikurniakan kekuatan fizikal dan mental terus dibuai dengan kesesatan. Kaum tsamud masih mengangkat patung yang dicipta daripada tangan mereka sendiri sebagai tuhan. Lebih parah, mereka menganggap nabi Saleh sebagai seorang yang gila.

Lalu mereka berkata; “Patutkah kita menurut manusia daripada jenis kita, lebih-lebih lagi yang berseorangan? Jika demikian, sesungguhnya kita berada dalam keadaan sesat dan gila. Tidaklah patut wahyu peringatan itu diturunkan kepadanya (padahal orang-orang yang lebih layak ada) di kalangan kita. Bahkan dialah seorang pendusta, lagi sombong dan angkuh.” (Surah Al-Qamar: 24-25)

Mereka meminta diberikan bukti kerasulan nabi Saleh. Lalu Allah kurniakan unta yang lahir daripada celahan batu. Nabi Saleh meminta kaumnya agar tidak diapa-apakan unta mukjizat itu.

Mereka yang kufur masih terus dalam kesombongan mereka. Sengaja mereka membutakan mata daripada melihat mukjizat di hadapan mata. Mereka yang beriman pula terus menerima provokasi daripada mereka yang masih kufur dan sombong.

“Tahukah kamu bahawa Saleh diutus oleh Tuhannya?” (Surah Al-A’raf: 75)

Golongan yang beriman lalu menjawab, “Sesungguhnya kami beriman kepada wahyu yang Saleh diutus untuk menyampaikannya.” (Surah Al-A’raf: 75)

Berang dengan jawapan daripada mereka, lalu golongan kafir itu berkata dengan penuh takabbur, “Sesungguhnya kami adalah orang yang tidak percaya kepada apa yang kamu imami itu.” (Surah Al-A’raf: 76)

Melihat golongan yang beriman itu tidak terkesan dengan provokasi mereka, kemarahan mereka semakin membuak-buak. Lalu mereka membulatkan tekad, menyembelih unta mukjizat. Melihat unta mukjizat itu dibunuh oleh mereka, mereka bertemu terus dengan nabi Saleh seraya berkata dengan nada yang angkuh;

“Hai Saleh! Datangkanlah apa yang kamu ancamkan itu kepada kami, jika kamu termasuk salah seorang Rasul!” (Surah Al-A’raf: 77)

Sungguh, keangkuhan mereka mendatang kemurkaan Allah.

Lalu datanglah gempa menimpa mereka, dan mereka pun mati bergelimpangan di dalam runtuhan rumah mereka. Kemudian dia (Saleh) pergi meninggalkan mereka sambil berkata, “Wahai kaumku! Sungguh, aku telah menyampaikan amanat Tuhanmu dan aku telah menasihati kamu. Tetapi kamu tidak menyukai orang yang member nasihat.” (Surah Al-A’raf: 78).

Begitulah kisah kaum Tsamud. Kerana takbur, mereka terkubur.


KEMBALI DI PETRA

Hampir seharian kami berada di Petra. Bermula seawal jam sembilan pagi. Menyelusuri jalan luas berdebu, memasuki lorong sempit Siq, bertemu dengan Al-Khazneh. Terus berjalan dan memanjat lagi, melihat teater dan pusat pentadbiran mereka. Mendaki tangga yang dipahat di atas batu, menemui lagi sebuah struktur binaan besar di puncak gunung. Lalu kami berpatah pulang dan kembali semula di pintu masuk pada pukul tiga petang.


Di hadapan kawasan Transformer berlakon

Begitu kisah pengembaraan kami. Petra, megahnya bukan sekadar untuk dihayati, tetapi untuk dikutip ibrahnya sekali. Betapa keangkuhan sebilangan kecil daripada mereka, namun bala yang diterima menimpa mereka semua. Kekuatan fizikal dan kemahiran mereka langsung tidak dapat membantu mereka. Saat azab itu tiba, semuanya binasa.

 Katakanlah; “Berjalanlah di (muka) bumi, maka perhatikanlah bagaimana Allah menciptakan (manusia) dari permulaannya, kemudian Allah menjadikannya sekali lagi. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. (Surah Al Ankabut : 20)

Saturday, April 13, 2013

Jasad Ahli Syurga Ada di Sini



Seusai solat Asar berjemaah di Masjid Syuhada, seorang warga Pakistan datang ke hadapan para jemaah. Arif kami bahawa beliau adalah seorang tabligh. Kumpulan tabligh yang berasal daripada Pakistan ini telah bermukim di sini selama beberapa hari. Aku kebiasaannya tidak berminat untuk mendengar, tetapi entah mengapa pada petang itu, aku masih duduk terpaku di ruangan solat, menanti untuk mendengar butiran mutiara daripada tabligh tersebut.

Asal namanya tabligh, pasti kita dapat membayangkan fizikal mereka. Berserban, berjubah bersama selendang serta kebiasaanya memiliki janggut yang panjang. Begitu juga tabligh yang sedang bertaujihad di hadapan kami. Bahasa Arabnya cukup fasih, mudah ditangkap oleh para hadirin.

“Hadirin sekalian, lihatlah para Sahabat. Contohilah para Sahabat dalam berdakwah. Lihatlah, tiga per empat daripada 124,000 Sahabat Rasulullah SAW meninggal di luar Makkah dan Madinah! Ada sahabat yang meninggal di Mesir, di China, malah di Jordan sendiri. Kenapa? Kerana mereka pergi keluar berdakwah tuan-tuan,” begitu bersemangat si tabligh menyampaikan kuliahnya.

Tersentak aku mendengarnya. Langsung selama ini, aku tidak pernah tersedar akan fakta ini. Benar, begitu banyak makam para Sahabat yang terletak di luar kota Makkah dan Madinah. Malah, terdapat banyak makam-makam Sahabat di bumi Jordan ini sendiri. Ada yang meninggal kerana syahid dalam peperangan, ada juga yang meninggal kerana bermukim di sini untuk melebarkan usaha dakwah.

Dalam rantaian makam-makam Sahabat yang terletak di bumi Syam ini, terdapat dua makam sahabat yang istimewa. Beliau adalah sahabat yang dijanjikan Syurga, pemegang amanah umat akhir zaman. Seorang lagi adalah sahabat yang paling alim dalam soal Syariat.

Alhamdulillah, aku diberi kesempatan untuk berziarah ke makam-makam tersebut.


PEMEGANG KUNCI UMAT


Bernama Amir ibn Abdullah, seorang muhajirin dari bani Quraisy, suku al-Harith ibn Fihr. Merupakan salah seorang sahabat yang terawal memeluk agama Islam, beliau antara sahabat yang berhijrah ke Habsyah dan madinah. Memiliki sikap yang baik dan paling berserdahana. Itulah pemuda yang dijanjikan Syurga, dikenali dengan nama Abu Ubaidah bin Al-Jarrah.

Abu Ubaidah Al-Jarrah begitu dipercayai oleh Rasulullah SAW, sehingga baginda mengungkapkan kelebihan beliau dengan hadis baginda, "Setiap umat ada penjaga amanahnya dan penjaga amanah bagi umatku adalah Abu Ubaidah Al Jarrah"

Ya, beliaulah pemegang amanah bagi umat ini.

Malah, Rasulullah SAW memuji sifat yang ada pada diri Abu Ubaidah Al-Jarrah dengan hadis baginda, “Tiga orang yang paling terkemuka dalam suku Quraisy memiliki sifat yang terbaik dan paling sederhana. Mereka adalah Abu BakarUthman bin Affan dan Abu Ubaidah al-Jarrah.”

Sejarah Perang Badar mencatatkan pertumpahan darah antara anak dan bapa. Bapa beliau, Abdullah bin al-Jarrah turut terlibat dalam peperangan tersebut. Tetapi ayahnya bukan berjuang bersama tentera Islam, sebaliknya bersama dengan pasukan Musyrikin. Malah, ayahnya sendiri mengejar Abu Ubaidah dalam peperangan tersebut dengan niat untuk membunuh anaknya sendiri.

Abu Ubaidah cemas. Ayahnya masih tetap mengekori. Kemarahan ayahnya pada dirinya tidak mampu dipadamkan lagi. Jiwa kecil seorang anak pasti tidak sanggup untuk membunuh ayahnya sendiri. Abu Ubaidah terus melarikan diri. Abdullah terus memburu anaknya sehingga suatu masa Abu Ubaidah terpaksa bersemuka juga dengan ayahnya. Pertempuran tercetus dan Abu Ubaidah terpaksa membunuh ayahnya dengan penuh rasa sedih dan bersalah.

Mengetahui akan kesedihan yang melanda Abu Ubaidah, lalu turunlah ayat ini bagi mengubati kesengsaraan jiwa penghuni Syurga itu;

“Engkau tidak menemukan kaum yang beriman kepada Allah dan hari kiamat yang mengasihi orang-orang yang menentang Allah dan Rasulullah, walaupun orang tersebut ayah kandung, anak, saudara atau keluarganya sendiri. Allah telah mematri keimanan di dalam hati mereka dan mereka dibekali pula dengan semangat. Allah akan memasukkan mereka ke dalam syurga yang di dalamnya mengalir sungai-sungai, mereka akan kekal di dalamnya. Akan menyenangi mereka, di pihak lain mereka pun senang dengan Allah. Mereka itulah perajurit Allah, ketahuilah bahawa perajurit Allah pasti akan berjaya.” (Surah Al Mujadalah: 22)

Ketika zaman Khalifah Umar Al-Khattab, beliau telah dilantik menjadi ketua panglima Islam. Kepintarannya dalam menyusun taktikal peperangan membolehkan beliau berjaya menawan kota-kota yang besar seperti Damsyik, Aleppo, Hims, Antakiah, dan Al-Quds di Baitul Maqdis.

Selepas selesai melaksanakan tugasnya dalam peperangan, wabak taun pula menyerang tanah Syam. Hampir 20,000 penduduk telah meninggal dunia akibat penyakit berjangkit tersebut. Risau akan keselamatan Abu Ubaidah, Saidina Umar Al-Khattab telah mengutus surat kepadanya di Syam supaya pulang ke Madinah. Antara kandungan surat tu berbunyi;  “Jika engkau membaca surat ini, pulanglah ke Madinah kerana ada perkara yang ingin aku tanyakan.”

Namun Abu Ubaidah dapat membaca niat Umar yang risau akan keselamatannya. Lalu Abu Ubaidah membalas surat tersebut;

Wahai Amirul Mukminin, sebenarnya saya tahu tuan memerlukan saya. Akan tetapi saya berada di tengah-tengah tentera muslimin. Saya tidak ingin menyelamatkan diri sendiri dari musibah yang menimpa mereka dan saya tidak ingin berpisah dari mereka sampai Allah sendiri menetapkan keputusan terhadap saya dan mereka. Oleh itu, sesampai surat saya ini, tolonglah jangan paksa saya pulang ke Madinah. Izinkan saya tinggal di sini.”

Saidina Umar menangis ketika membaca surat tersebut sehingga ramai menyangka Abu Ubaidah telah meninggal dunia.

Tidak lama selepas itu, Abu Ubaidah juga dijangkiti penyakit taun dan meninggal dunia ketika berusia 58 tahun. Sumbangannya kepada agama Islam sangat besar. Abu Ubaidah al-Jarrah dikenang membawa teladan yang sangat berkesan kepada seluruh umat Islam.


DUTA ISLAM YANG PERTAMA


Merupakan seorang pemuda yang yang tampan, beliau merupakan salah seorang Sahabat yang terawal memeluk agama Islam. Di kalangan penduduk Yathrib, beliau merupakan seorang pemuda yang bijak. Sahabat yang berbai’ah dengan Rasulullah SAW sejak kali pertama. Dialah Muaz bin Jabal, sahabat yang mempunyai kepintaran yang luar biasa.

Muaz memang dikenali sebagai sahabat yang cukup mendalami ilmu fiqh. Bahkan, Rasulullah SAW menyebutnya sebagai sahabat yang paling mengerti yang mana halal dan haram. Hadis baginda tentang kelebihan Muaz, “Orang yang paling mengetahui halal dan haram di kalangan umatku adalah Muaz ibn Jabal.”

Sewaktu penghijrahan Nabi Muhammad ke kota Madinah, Muaz sentiasa bersama baginda. Keberadaannya bersama kekasih Allah membolehkan beliau dapat memahami Al-Quran dan syariat-sayariat Islam dengan cukup baik. Beliau juga menjadi sahabat yang paling baik bacaan Al-Quran. Malah, beliau diberi kepercayaan sebagai salah seorang daripada enam sahabat yang mengumpulkan Al-Quran ketika zaman Rasulullah SAW.

Ketika peristiwa pembukaan Makkah, Rasulullah meminta Muaz untuk tinggal bersama penduduk Makkah untuk mengajar mereka ajaran Islam. Kepintaran beliau juga jelas terlihat ketika mana rombongan raja-raja Yaman datang menjumpai Rasulullah SAW lalu mengisytiharkan keislaman mereka dan meminta kepada Rasulullah supaya menghantarkan tenaga pengajar kepada mereka. Rasulullah SAW tetap memilih Muaz untuk memegang tugas itu bersama-sama dengan beberapa orang para sahabat yang lain.

Tatkala rombongan Muaz bin Jabal mahu berlalu pergi, Rasulullah SAW sempat mewasiatkan kepada Muaz dengan berkata, “Wahai Muaz! Kemungkinan kamu tidak akan dapat bertemu lagi dengan aku selepas tahun ini malah mungkin juga selepas ini kamu akan melalui masjid dan kuburku…”

Mendengar sahaja wasiat daripada rasulullah, lalu menangislah Muaz lantaran kesedihan yang tidak tergambar. Beliau tahu, selepas ini beliau tidak akan bertemu dengan baginda lagi.

Ketika zaman Khalifah Umar Al-Khattab, beliau dihantar pula ke Maitul Maqdis untuk mengajarkan ilmu agama di sana. Sewaktu Muaz berada di sana, negeri tersebut sedang dilanda penyakit berjangkit yang membawa maut. Muaz juga tidak terkecuali menerima tempias penyakit tersebut. Nyawanya kini di hujung tanduk.

Saat ajalnya hampir tiba, wajahnya masih ceria, malah masih mampu bermadah pujangga, “Selamat datang wahai kematian! Selamat datang kepada tamu yang tak kunjung tiba dan selamat datang kepada kekasih yang datang setelah sekian lama dirindukan.”

Selang detik kemudian, pergilah seorang sahabat yang agung di bumi Urdun.


TANAH BERJASAD AHLI SYURGA

Si tabligh telah selesai memberikan taujihadnya. Para jemaah mulai pulang. Aku turut sama, melangkah keluar sambil terus mengenang perjuangan sahabat yang tidak mengenal erti lelah. Negara yang aku pijak ini, bukan sekadar negara bertanah tandus berdebu sahaja, tetapi di dasarnya ada jasad ahli Syurga yang tenang menunggu hari kebangkitannya.

Letakkan kami juga bersama mereka, Ya Allah.  

Renungan bersama...

Sebarkan ilmu walau sedikit cuma. Mungkin ada percampuran ilmu yang tidak ilmiah disampaikan di dalam blog ini, namun harapannya agar semua lapisan masyarakat dapat mengambil sesuatu - kalau tidak banyak, sedikit - Tidak sekadar lapisan masyarat yang berilmu, mencintai ilmu dan yang punya kesedaran ilmu agama sahaja yang mendapat manfaatnya...

"Jika orang-orang ilmuan hanya mahu mengajar kepada orang-orang yang hanya ada kesedaran sahaja, orang-orang yang masih belum mendapat kesedaran pula, tanggungjawab siapa?"
 

khalifahBumi Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger