"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, 'Aku hendak menjadikan KHALIFAH di BUMI.."
[Surah Al-Baqarah: 30]


Thursday, December 27, 2012

Ad-Daabbah dan Kemunculannya di Bumi

Gambar: sebuah tempat yang bernama Ad-daabbah yang terletak di Mesir

Salah satu tanda Kiamat yang besar adalah munculnya Ad-Dabbah dari muka bumi. Ad_Dabbah ini bermaksud sesuatu yang merangkak di atas muka bumi.Kemunculan Ad-Dabbah ini wajib kita imani dan yakini.

Allah Taala berfirman;

وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لَا يُوقِنُونَ
Dan apabila perkataan telah jatuh atas mereka, Kami keluarkan sejenis binatang melata dari bumi  yang akan mengatakan kepada mereka bahawa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami.

Ad-Daabbah seperti yang dimaksudkan dalam ayat di atas bukanlah satu (seekor) sahaja, bahkan banyak dan sekelompok besar. Haiwan ini akan melata di atas muka bumi. Munculnya haiwan ini pada penghujung usia dunia. Ketika haiwan ini muncul, masih ada lagi manusia yang beriman di atas muka bumi.

Malah, dijelaskan di dalam ayat tersebut bahawa Ad-Dabbah ini muncul daripada dasar tanah, bukannya daripada rumah mahupun gedung.


Apa yang dilakukan oleh Ad Daabbah?

Disebutkan dalam ayat tersebut: (تُكَلِّمُهُمْ) (berkalam, berbicara). Ad Daabbah akan berbicara kepada mereka (manusia), bahawasanya manusia itu terhadap ayat-ayat Allah Taala tidak yakin (tidak beriman). Itu diucapkan oleh Ad Daabbah untuk memberi tahu kepada manusia bahawa penyebab kemunculannya adalah merupakan tanda bahawa akhir zaman sudah tiba dan manusia sudah semakin rosak, karena mereka tidak yakin terhadap apa-apa yang datang dari Allah Taala dan Rasulullah SAW. Jadi, kemunculan Ad Daabbah merupakan pemberitahuan terhadap tanda telah dekatnya hari Kiamat.

Menurut Ulama Ahlus Sunnah Imaam Ibnu Katsiir r.a, beliau menukil apa yang diriwayatkan pendahulunya yaitu Shahabat Abdullaah bin ‘Abbas r.a, kata beliau bahawa kalimat (تُكَلِّمُهُمْ) dalam ayat tersebut (Surat An Naml ayat 82) maknanya adalah: “Melukai mereka”. Binatang itu akan “menulis” pada setiap dahi manusia. Dahi orang Kaafir ditulis “Kaafir”. Pada dahi orang Mu’min ditulis “Mu’min”.

Ad-Daabbah ini berkemampuan untuk hidup sehingga hari Kiamat. Dalam riwayat lain, jika dia bertemu dengan orang mukmin, maka muka orang mukmin itu akan ditanda dengan cahaya. Jika dia bertemu dengan orang kafir pula, dia akan menandakan dengan kehitaman.



Diriwayatkan oleh Imaam Ahmad no: 22362 dan menurut Syaikh Syu’aib Al Arnaa’uth sanadnya shahiih, bahwa Rasulullah SAW bersabda;

تخرج الدابة فتسم الناس على خراطيمهم ثم يغمرون فيكم حتى يشترى الرجل البعير فيقول ممن اشتريته فيقول اشتريته من أحد المخطمين
Kemudian keluar Ad Daabbah  lalu menulis pada muka (hidung dan dahi – orang kaafir) dan ia akan menyebar ke seluruh muka bumi, sehingga apabila ada seorang laki-laki membeli unta kemudian ditanyakan kepada orang itu dari siapa ia membeli unta tersebut, maka ia akan mengatakan : “Dari salah seorang yang bertanda di mukanya”.


Dimana akan keluarnya Ad Daabbah?
  1. Daripada pergunungan di sekitar Mekah.
  2. Daripada Masjidil haram
  3. Daripada Kaabah

Sifat-Sifat Ad-Daabbah
  1. Keluar daripada tanah
  2. Pada tangan kanannya ada tongkat Nabi Musa A.S
  3. Pada tangan kirinya ada pena Nabi Sulaiman A.S
  4. Berdada seperti singa
  5. Hatinya besar seperti gajah
  6. kepalanya daripada kucing
___________________
rujukan: 
pengajian bersama Doktor Raud,
madah Aqidah II

0 comments:

Post a Comment

Renungan bersama...

Sebarkan ilmu walau sedikit cuma. Mungkin ada percampuran ilmu yang tidak ilmiah disampaikan di dalam blog ini, namun harapannya agar semua lapisan masyarakat dapat mengambil sesuatu - kalau tidak banyak, sedikit - Tidak sekadar lapisan masyarat yang berilmu, mencintai ilmu dan yang punya kesedaran ilmu agama sahaja yang mendapat manfaatnya...

"Jika orang-orang ilmuan hanya mahu mengajar kepada orang-orang yang hanya ada kesedaran sahaja, orang-orang yang masih belum mendapat kesedaran pula, tanggungjawab siapa?"
 

khalifahBumi Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger