"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, 'Aku hendak menjadikan KHALIFAH di BUMI.."
[Surah Al-Baqarah: 30]


Tuesday, December 4, 2012

5 Filem yang Cerdik

Cuti-cuti begini, mengisi masa lapang dengan menonton movie yang cerdik bagus juga. Eh, movie yang cerdik? Bagi aku, filem yang cerdik adalah sebuah filem yang mampu mengkritik kehidupan manusia. Di sini, aku senaraikan 5 movie yang bagi aku cukup cerdik. Hehe...

5. Hantu Gangster
Movie ni tak patut ada dalam senarai pun, tapi aku bubuh juga sebagai wakil bagi industri perfileman Malaysia, hehe. Movie ini menjadi pilihan aku kerana di dalamnya mengkritik tentang hubungan kaum di Malaysia. Kisah di mana objektif penubuhan kongsi gelap dipaparkan. Cerita yang mengarut, lawak tetapi ada moral value yang tinggi. Yang penting, kritikan membina untuk menyatu padukan lagi hubungan kaum di Malaysia.


4. Idiocracy
Sebuah filem sains fiksyen yang kelakar. Menceritakan dua orang - lelaki dan wanita - yang merentas pergi ke zaman akan datang. Lelaki dan wanita itu merupakan orang yang kurang pandai pada zaman ini. Mengikut hipotesis, manusia akan menjadi semakin malas dan bodoh. Kerana itulah mereka dihantar. Dan ternyata hipotesis itu benar. Filem yang mengkritik kehidupan manusia yang menjadi semakin malas dek kerana kecanggihan teknologi.


3. The Matrix
Siapa yang tidak kenal dengan cerita ini? Sebuah filem hebat dengan idea yang hebat. Bagaimana cerita ini mengkritik kehidupan manusia dengan mengatakan bahawa kita sebenarnya bukan hidup dalam dunia realiti, sebaliknya kehidupan kita memang telah diaturkan. Wah! Hakikatnya, memang kehidupan kita kini diatur oleh si laknat Zionis. Hurm,


2. 3 Idiots
Filem hebat yang penuh dengan kritikan, terutamanya kritikan dalam bidang pendidikan. Filem yang begitu bijak. Beza antara mereka yang belajar untuk sijil dan belajar untuk ilmu diterapkan dengan baik dalam filem ini. Apa yang penting, belajarlah dalam bidang yang kita minati, bukan pada bidang yang kita dipaksa untuk hadami.


1. Sivaji The Boss
Aku begitu meminati filem ini. Seakan menceritakan suasa politik di Malaysia pula, huhu. Kisah di mana seorang jutawan yang ingin berbakti untuk negaranya. Namun akibat kepentingan politik, bantuan yang mahu dihulur ditolak begitu sahaja. Sama macam keadaan politik di Malaysia? Kome tengok la sendiri. Tapi rasanya penerbit perfileman di Malaysia pasti tak berani untuk membuat filem yang seperti ini, takut ada pihak YANG KUASA terasa hati :)

0 comments:

Post a Comment

Renungan bersama...

Sebarkan ilmu walau sedikit cuma. Mungkin ada percampuran ilmu yang tidak ilmiah disampaikan di dalam blog ini, namun harapannya agar semua lapisan masyarakat dapat mengambil sesuatu - kalau tidak banyak, sedikit - Tidak sekadar lapisan masyarat yang berilmu, mencintai ilmu dan yang punya kesedaran ilmu agama sahaja yang mendapat manfaatnya...

"Jika orang-orang ilmuan hanya mahu mengajar kepada orang-orang yang hanya ada kesedaran sahaja, orang-orang yang masih belum mendapat kesedaran pula, tanggungjawab siapa?"
 

khalifahBumi Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger