"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, 'Aku hendak menjadikan KHALIFAH di BUMI.."
[Surah Al-Baqarah: 30]


Wednesday, December 26, 2012

Prolog novel: SENGOKU


Pengenalan

Ini merupakan E-Novel pertama saya. Genre yang dipilih adalah epik sejarah. Berkisar pada tahun 1941, iaitu ketika mana zaman kemunculan Jepun di Tanah Melayu. Aspek persahabat dititik beratkan dalam novel ini, dengan nilai percintaan untuk menambah rencah.

Memilih watak Zulkarnain sebagai watak utama, novel ini berkisah tentang kehidupan Zulkarnain dalam mengharungi serangan mental dan fizikal daripada penjajah Inggeris dan Jepun. Fakta sejarah yang benar dititipkan dalam novel ini, digaulkan bersama dengan imaginasi daripada penulis.

Semoga terhibur...

___________________

PROLOG

Kampung Embun, Ipoh
Abad ke-21                                         

Kamil dan Fahmi akhirnya tiba juga ke Kampung Embun, Ipoh. Beriya-iya Kamil mengajak sahabat baiknya itu untuk ke sana. Keinginan Kamil yang membuak-buak untuk mengetahui sejarah kampung itu akhirnya membawa dua remaja belasan tahun itu sampai ke sana.

     “Betul ke Fahmi, ini kampungnya?” Kamil seakan tidak percaya.
            
     “Betul la. Buat apa aku penat-penat bawa kamu ke sini kalau bukan ini kampungnya,” Fahmi mendengus kecil.
  
     “Bukan apa, Fahmi. Aku musykil la. Kampung ni, sama je macam kampung-kampung yang lain. Tak Nampak apa-apa yang istimewa pun,” Rasa ganjil Kamil diluahkan kepada sahabat baiknya itu.
            
     “Memang la kampung ni sama sahaja macam kampung-kampung yang lain. Cuma yang bezanya, penduduk kampungnya sahaja,” Famil tenang menjawab persoalan Kamil.
            
     “Habis, aku tengok penduduk kampung ni pun tak ada apa-apa yang istimewa je. Sama je macam penduduk kampung aku. Apa yang istimewanya, apa yang hebatnya kampung ni, sampai kampung ni tak diserang askar Jepun?” Kamil terus mengasak.
            
     Fahmi hanya mencebik. Sudah diagak sahabatnya itu pasti akan bertanya soalan yang tidak putus-putus kepadanya. Fahmi menutup mata, menghirup udara segar. Kampung lama yang berada di tengah-tengah kesibukan bandaraya Ipoh itu tidak terusik dengan kegilaan penerokaan yang mencurah-curah muncul atas nama kemajuan.
            
    “Memang la sekarang ni tak ada apa-apa yang istimewa, sebab penduduk kampung ni waktu zaman Jepun dulu yang hebat, bukannya penduduk kampung pada zaman ni,” sengaja persoalan Kamil itu dijawab lambat.
            
     “Habis, mesti la ada pewaris kampung ni yang hebat-hebat, yang masih hidup sampai sekarang, kan Fahmi?”
            
     “Apa-apa la Kamil oit.”
            
     “Eii, aku tanya elok-elok ni, Fahmi.”
            
     “Jom aku bawa kamu pusing-pusing dekat kampung ni. Setakat aku bawa kamu datang sini semata-mata untuk menjawab soalan kamu, dekat dalam kelas pun kita boleh buat, Kamil.”
            
     Fahmi hanya tersengih manja.
            
     Kamil dibawa mengeliling Kampung Embun. Ternyata kampung itu tidak punya apa-apa keistimewaan seperti apa yang dibayangkan dalam minda Kamil. Penat berjalan, Fahmi membawa Kamil ke sebuah gerai air.
            
     “Aku bayangkan, dekat kampung ni, ada la kubu besar ke, senjata hebat ke, sampai askar Jepun takut nak serang kampung ni,” nyata Kamil meluahkan rasa hairannya.
            
     Selesai menghirup air bandung ais yang dipesannya, baru Fahmi menjawab, “Memang kampung ni tak ada kubu besar pun, tapi dekat kampung ni ada satu senjata yang membuatkan semua askar-askar Jepun takut untuk masuk ke dalam kampung ini. Jangan kata nak serang, jejak kaki ke dalam kampung ini pun askar Jepun sudah kecut perut.”
            
     “Wah, senjata apa tu ya? Mesti canggih, kan?”
            
   “Kamu teka la sendiri, senjata apa,” malas Fahmi melayan persoalan demi persoalan daripada sahabat karibnya itu. Semakin dilayan, semakin tidak terjawab dia dibuatnya.
            
     “Ala kamu ni, saja je nak bagi aku suspen. Bagitahu je la Fahmi. Kamu pun tahu, aku tak suka nak teka-teka ni.”
            
     “Tapi aku suka. Hahaha,” Fahmi tergelak kecil.
            
     “Okay. Kalau aku dapat teka dengan betul, kamu bagi aku hadiah. Macam mana?”
     
     “Apa-apa je lah, Kamil oit,”
            
     Kali ini Kamil pula yang mencebitkan muka kepada Fahmi. Fahmi pula buat-buat tidak nampak. Air bandung ais yang berada di hadapan matanya lebih menggiurkan daripada menjawab soalan yang tidak berkesudahan daripada Kamil. Cuaca yang agak hangat membuatkan tekak berasa cepat dahaga. Fahmi begitu menghayati hidangan bandung ais itu. Dihirupnya perlahan-lahan. Sungguh melegakan!
            
     Berbeza pula dengan Kamil. Milo ais yang dipesannya masih belum disentuh. Selagi persoalan yang dilontarkan oleh Fahmi tidak terjawab, selagi itu dia tidak berasa selesa. Dijelingnya mata Fahmi, namun Fahmi lebih selesa tidak membalas jelingan Kamil. Kamil begitu kecewa.
            
     “Bagi la aku petunjuk, Fahmi. Senjata tu macam mana? Banyak ke, sedikit? Besar ke kecil?
            
     Kasihan melihat karenah Kamil, Fahmi lalu menjawab, “Senjata tu Cuma ada satu sahaja, dan kecil.”
            
     “Satu sahaja? Kecil pula? Aduh, semakin pening aku dibuatnya. Kamu biar betul. Tak kan la satu senjata yang kecil mampu membuatkan semua askar Jepun ketakutan? Ish, macam tak percaya la aku,” Kamil lajur menggeleng.
            
     “Haah, memang tiada orang pun yang akan percaya. Sebab itu cerita ini hilang begitu saja, tidak diperturunkan dari generasi ke generasi.”

    “Eh, tapi aku percaya, Fahmi. Kamu bagitahu saja pada aku, aku akan percaya,” Kamil terus menukar reaksi.
            
     “Nanti la, dalam kelas esok aku bagitahu kamu.”
            
     “Ala, lamanya.”
            
     Ditinggalkan persoalan itu kepada Kamil. Dia percaya, Kamil pasti tidak mampu meneka dengan tepat kerana senjata yang dimaksudkan itu pasti tidak akan terjangkau dalam kotak pemikiran Kamil.
            
     Kali ini, baru air milo ais Kamil menyusut, sedikit demi sedikit…

0 comments:

Post a Comment

Renungan bersama...

Sebarkan ilmu walau sedikit cuma. Mungkin ada percampuran ilmu yang tidak ilmiah disampaikan di dalam blog ini, namun harapannya agar semua lapisan masyarakat dapat mengambil sesuatu - kalau tidak banyak, sedikit - Tidak sekadar lapisan masyarat yang berilmu, mencintai ilmu dan yang punya kesedaran ilmu agama sahaja yang mendapat manfaatnya...

"Jika orang-orang ilmuan hanya mahu mengajar kepada orang-orang yang hanya ada kesedaran sahaja, orang-orang yang masih belum mendapat kesedaran pula, tanggungjawab siapa?"
 

khalifahBumi Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger