"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, 'Aku hendak menjadikan KHALIFAH di BUMI.."
[Surah Al-Baqarah: 30]


Saturday, December 29, 2012

Berjenaka di dalam Ceramah Agama?


    Ustaz Azhar Idrus, ikon pendakwah masa kini. Dakwahnya sering dibanjiri para pendengar untuk mendengar ceramahnya, dalam masa yang sama mendengar celoteh lawaknya.


Di sebuah tempat,
 
       "Bosanlah, kita asyik lepak-lepak, main gitar kat tepi jalan, sambil kacau awek yang lalu. tak ada life la!" Pijoe meluahkan rasa.

       "Camtu geng, jom kita pergi dengar ceramah agama kat surau sebelah. Orang kata, penceramah tu best, banyak buat lawak," Topek lantas melontarkan idea wanginya..

       "Doh la kamu ni. Kamu nak dengar ceramah agama ke, atau nak dengar lawak daripada ustaz tu? Baik kita teruskan je usaha melepak kita di sini je, doh," Mael lantas menyampuk.

       "Tak boleh ke, kita nak dengar je lawak jenaka ustaz tu? Tak boleh eak?" Topek masih ragu-ragu.

       "Orang kata, kalau nak berubah tu, biarlah dengan hati yang ikhlas, mana boleh nak paksa-paksa," Mael terus menarik gitarnya.

       "Jadi, tak boleh la kita nak dengar ceramah agama ni?" Topek masih tidak berpuas hati.

       "Tunggu hati kita suci dulu, baru boleh pergi."

       "Ala, melepaslah aku nak dengar lawak kat ustaz tu."



Berjenaka di dalam Ceramah Agama?

Dalam kaedah fiqh, jika seseorang yang baru berjinak-jinak untuk memahami Islam, lalu dia mendengar kuliah agama kerana lawak yang dibawakan oleh si penceramah, bukan pada isi yang dibawa, maka itu hukumnya harus.

Ini tiada bezanya dengan kanak-kanak yang diajar untuk bersolat untuk mendapat ganjaran mainan daripada ibubapa, lalu kanak-kanak tersebut mendirikan solat kerana ganjaran itu, maka hukumnya harus.

Sama juga halnya dengan wanita yang menutup aurat kerana dipaksa oleh ibu bapa, bukan ikhlas kerana Allah Taala. Pahala untuk wanita tersebut kerana menutup aurat akibat dipaksa masih tetap ada, insyaAllah.

Adapun, hukum mempelajari ilmu agama itu WAJIB bagi setiap muslim, sama seperti wajibnya untuk kita bersolat dan menutup aurat.

Datanglah ke kuliah agama kerana dipaksa, ataupun hanya mahu mendengar jenaka daripada si pendakwah sahaja, itu sudah cukup baik daripada langsung tidak mahu menghadirkan diri.


Fahami Waqi' dalam berdakwah

Para Rasul pada zaman dahulu diberikan bantuan berupa mukjizat untuk membantu dakwah mereka.

Nabi Musa diberikan tongkat untuk mengalahkan tukang sihir Firaun. Mukjizat Nabi Isa pula berupaya menyembuhkan segala jenis penyakit, kerana pada zamannya manusia ketika itu begitu terkehadapan dari segi perubatan. Rasulullah SAW pula dikurniakan Al-Quran bagi menumpaskan kegilaan ummat pada zaman dahulu yang begitu bertuhankan sastera.

Semua mukjizat yang diberikan oleh para Rasul adalah berbeza, mengikut waqi' (suasana).

Begitu juga pada zaman ini.

Manusia pada zaman ini begitu hanyut dengan hiburan dan lawak jenaka. Jadi, mahu tidak mahu, bagi memecahkan dominasi ummat agar mereka mahu mendengar ceramah, para pendakwah perlulah memasukkan unsur hiburan dan jenaka agar ceramah mereka sampai kepada para pendengar.

Kesan ada unsur jenaka dalam berceramah. Nah, ini hasilnya!


Buat para pendakwah pula, berjenakalah sekadarnya, jangan menjadi badut sarkas pula. Ceramah ini medannya gelanggang dakwah, bukannya gelanggang Maharaja Lawak.


wallahu alam

0 comments:

Post a Comment

Renungan bersama...

Sebarkan ilmu walau sedikit cuma. Mungkin ada percampuran ilmu yang tidak ilmiah disampaikan di dalam blog ini, namun harapannya agar semua lapisan masyarakat dapat mengambil sesuatu - kalau tidak banyak, sedikit - Tidak sekadar lapisan masyarat yang berilmu, mencintai ilmu dan yang punya kesedaran ilmu agama sahaja yang mendapat manfaatnya...

"Jika orang-orang ilmuan hanya mahu mengajar kepada orang-orang yang hanya ada kesedaran sahaja, orang-orang yang masih belum mendapat kesedaran pula, tanggungjawab siapa?"
 

khalifahBumi Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger