"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, 'Aku hendak menjadikan KHALIFAH di BUMI.."
[Surah Al-Baqarah: 30]


Friday, January 20, 2012

Kucing dan kaitannya dengan undang-undang Syariah




Selalu aku terserempak dengan kucing tatkala aku berjalan mencari damai di bumi Mu'tah. Kucing-kucing ini begitu gagah melawan suhu sejuk melampau semata-mata untuk meneruskan legasi kehidupan demi mengisi perut yang memulas. Haiwan kesayangan Abu Hurairah ini menggamit nostalgiaku kepada program Akses Pemikiran Pelajar (API) yang telah aku tinggalkan lebih kurang tiga bulan yang sudah. Kisah yang aku bawakan berkaitan seekor kucing pada program tersebut...



Kisah Aiman Dengan Kucingnya

Satu kisah yang mungkin tiada kaitan, yang ingin aku kupas sewaktu program API ini. Sewaktu sesi pembentangan antara kumpulan, kumpulan kami membentangkan tajuk yang berkaitan dengan pelaksanaan undang-undang Syariah di Malaysia. Sewaktu pembentangan, aku telah ditanya oleh salah seorang AJK pelaksana, Arsyad namanya.

“Hamid, pada pendapat enta, adakah Malaysia telah melaksanakan undang-undang Syariah secara keseluruhannya?”

‘Soalan cepu emas ni,’ bisik hati aku. Aku dengan lantas menjawab soalan itu dengan penuh yakin.

“Untuk menjawab soalan itu, ana akan membentangkan satu kisah berkaitan Aiman dengan kucingnya. Aiman ada kucing, kucing Aiman makan ikan. Oleh kerana jika Aiman mahu bagi kucing dia makan ikan, dia terpaksa bunuh ikan itu dahulu. Jadi, Aiman tidak mahu berlaku zalim dengan membunuh ikan, ditukarnya makanan kucing dia daripada ikan kepada daun, agar ikan-ikan tidak mati lagi.”

Semua nampaknya tergamam dengan cerita aku. Aku menggaru-garu kepala, mencari ayat untuk menyambung bicara. Setelah beberapa detik aku terdiam, lantas aku menyambung ucapan;

“Jadi, apa kaitan soalan itu dengan kisah Aiman? Macam tak ada kaitan. Hurm, kias tu, ada maksud mendalam. Mantik.”

Hadirin semua ketawa, huhuhu. Tergelak-gelak sambil menepuk-nepuk lantai. Aku yang berdiri di hadapan hanya tersengih-sengih sahaja.

 Eh, kaitan?

Memang tiada kaitan. Aku berbicara kisah Aiman dan kucingnya semata-mata untuk menghidupkan kembali mata-mata pendengar yang kebanyakkannya hampir terlelap, untuk mengaktifkan kembali panca indera yang kebanyakkannya telah menerawang jauh. Kisah Aiman dan kucingnya berjaya menyergaskan kembali neutron-neutron yang tidak bernyawa itu. Hakikatnya, kisah Aiman tersebut ada kaitannya dengan persoalan yang diutarakan. Apa kaitannya? Aiman dan kucingnya, sebuah kisah yang merangkum perbagai persoalan dan kesimpulan serta jawapan. 

0 comments:

Post a Comment

Renungan bersama...

Sebarkan ilmu walau sedikit cuma. Mungkin ada percampuran ilmu yang tidak ilmiah disampaikan di dalam blog ini, namun harapannya agar semua lapisan masyarakat dapat mengambil sesuatu - kalau tidak banyak, sedikit - Tidak sekadar lapisan masyarat yang berilmu, mencintai ilmu dan yang punya kesedaran ilmu agama sahaja yang mendapat manfaatnya...

"Jika orang-orang ilmuan hanya mahu mengajar kepada orang-orang yang hanya ada kesedaran sahaja, orang-orang yang masih belum mendapat kesedaran pula, tanggungjawab siapa?"
 

khalifahBumi Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger