"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, 'Aku hendak menjadikan KHALIFAH di BUMI.."
[Surah Al-Baqarah: 30]


Saturday, October 5, 2013

PELANGI CINTA - Sebuah Novel


Pelangi Cinta

Novel terbaru, under proses, huhu. Berkisar tentang krisis kehidupan watak utama, Faiz Faqiuddin dalam menempuh kehidupan sebagai pelajar tahun akhir fakulti Syariah di Universiti Mutah, Jordan. Kisah dia bersama lima sahabat BFF nya. Hidupnya seperti dia bukan pelajar agama, malah hobinya suka mengusha awek-awek Malaysia mahupun awek Arab. Teruk, kan?

Sehinggalah dia bertemu dengan Dhia Marsya.

Tapi, ini bukan kisah antara Faiz dengan Dhia Marsya, tetapi kisah tentang cinta itu patut diletakkan di mana. Mencintai sahabat itu jauh lebih baik, kerana itu salah satu cara untuk mendapat naungan Allah di Padang Mahsyar nanti.

Habis, ini cerita apa? Kenapa namanya Pelangi Amsterdam?

Mahu tahu, kena terus hayati novel ini sehingga ke akhir, insyaAllah. Moga mendapat sesuatu - jika tidak banyak, sedikit - pengajaran di dalam novel hingusan ini. Enjoy it!

"Mengapa perlu husnuzon, sedangkan kita mampu untuk berhusnuzon?"


Sinopsis

Khalid kata aku ni gila. Syauqi, Adam dan Ehsan turut bersutuju dengan dia. Aku gila? Aku hanya memecah masuk bilik warden, membuka pembesar suara, membuat ucapan awam secara terbuka dan melancarkan perang terhadap ustaz Azrul Hisyam, warden yang cukup aku benci. Adakah tindakan aku ini dianggap gila?

Biarlah, itu kisah ketika aku berada di tingkatan tiga. Dan asbab peristiwa itu, aku kini mula berubah menjadi ustaz, walaupun tidak sebiji seperti hero filem Tujuh Petala Cinta itu. Ustaz? Orang hanya panggil aku ustaz, kerana aku pelajar tahun akhir pengajian Syariah di Universiti Mutah. Kalau balik Malaysia nanti, aku mahu berlakon menjadi seorang jurutera la. Mengubati mesin yang mati jauh lebih mudah daripada merawat hati manusia yang sudah mati, kan?

Mati hati manusia kerana tidak jumpa jalan pulang, akhirnya silau dan sesat dengan cahaya yang diciptanya sendiri. Ada cahaya yang dianggapnya benar, tetapi cahaya yang dianggap menuju kepada Tuhan itu juga tetap silau, kerana cahaya menuju Tuhan hanya satu, bukan tujuh puluh dua. Apa, cahaya Syiah? Sudah, itu lagi mengarut. Nanti aku ceritakan dakyah sahabatku yang tersilau dengan cahaya Syiah itu.

Apapun, ini kisah aku, bukan kisah kamu. Kisah aku yang mencari cinta. Walau hakikatnya cinta itu seperti pelangi, indah di mata, namun fana di tangan. Bukan cinta monyet, kerana aku manusia tulen lagi asli. Salah cinta, hilang sahabat. Lebih parah, hilang aqidah dan maruah. Cinta itu pasti akan hilang, andai tidak kembali kepada Pencipta-Nya.


1 comments:

mysweethubbyustaz said...

best :D

Post a Comment

Renungan bersama...

Sebarkan ilmu walau sedikit cuma. Mungkin ada percampuran ilmu yang tidak ilmiah disampaikan di dalam blog ini, namun harapannya agar semua lapisan masyarakat dapat mengambil sesuatu - kalau tidak banyak, sedikit - Tidak sekadar lapisan masyarat yang berilmu, mencintai ilmu dan yang punya kesedaran ilmu agama sahaja yang mendapat manfaatnya...

"Jika orang-orang ilmuan hanya mahu mengajar kepada orang-orang yang hanya ada kesedaran sahaja, orang-orang yang masih belum mendapat kesedaran pula, tanggungjawab siapa?"
 

khalifahBumi Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger