"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, 'Aku hendak menjadikan KHALIFAH di BUMI.."
[Surah Al-Baqarah: 30]


Sunday, January 20, 2013

5 Kartun Terbaik Malaysia

Aku suka menonton kartun ketika kecil, malah sehingga sekarang aku masih meminatinya. Terkenang aku ketika kecil dahulu, aku bersama adik-beradikku menghadap di hadapan tv pada cuti hujung minggu untuk menonton rancangan kartun, huhu. Antara rancangan kartun yang kami gemari pastilah rancangan kartun made in Malaysia. Di sini, aku sertakan lima rancangan kartun Malaysia yang paling aku sukai...


5. Keluang man
Jika di barat, mereka ada Superman, Batman, Spiderman. Di Jepun pula, ada Ultraman, Kamen Rider, kita di Malaysia pula ada Keluang Man! Huhu. Seorang pesakit mental yang menjumpai sut pakaian hero, akhirnya menjadi wira di Tampoi.


4. Usop Santorian
Berdasarkan kisah benar daripada Parit Santo, Johor. Diadaptasi oleh penulis Malaysia yang tersohor, Ujang. Cerita ini memaparkan kisah sebenar masyarakat kampung di Malaysia, dengan ciri-ciri 1 malaysia telah mula bertapak sebelum PM Najib razak mengumumkannya lagi.


3. Anak-Anak Sidek
Juga diadaptasi daripada kisah benar. Malah menjadi animasi pertama dalam dunia yang menceritakan kisah benar legenda badminton. Aku cukup suka dengan animasi ini, seakan menceritakan kisah benar aku bersama adik-beradik aku pula. Sebuah karya wajib tonton bagi penggemar badminton.


2. Upin dan Ipin
Sebuah animasi 3-D yang menjadi kebanggaan rakyat malaysia. Cukup menghiburkan, cukup harmoni. Malah menjadi kayu ukur kepada animas 3-D untuk mula bertapak di Malaysia. Selepas kejayaan upin dan Ipin, mereka mula mengorak langkah dengan filem Geng: Pengembaraan Bermula serta animasi BoBoiBoy.


1. Kampung Boy
Karya yang diadaptasi daripada kisah benar memang tidak pernah mengecewakan. Animasi ini juga berkisar daripada kisah benar penulisnya, Lat. Kisah kehidupan kanak-kanak pada zaman dahulu dinukilkan dengan cukup baik. malah animasi ini turut mendapat pengiktirafan dengan memenangi anugerah Animasi terbaik Dunia. hebat tu

1 comments:

blog kartun malaya said...

Terbaik berdasarkan apa tu ...

Post a Comment

Renungan bersama...

Sebarkan ilmu walau sedikit cuma. Mungkin ada percampuran ilmu yang tidak ilmiah disampaikan di dalam blog ini, namun harapannya agar semua lapisan masyarakat dapat mengambil sesuatu - kalau tidak banyak, sedikit - Tidak sekadar lapisan masyarat yang berilmu, mencintai ilmu dan yang punya kesedaran ilmu agama sahaja yang mendapat manfaatnya...

"Jika orang-orang ilmuan hanya mahu mengajar kepada orang-orang yang hanya ada kesedaran sahaja, orang-orang yang masih belum mendapat kesedaran pula, tanggungjawab siapa?"
 

khalifahBumi Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger