"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, 'Aku hendak menjadikan KHALIFAH di BUMI.."
[Surah Al-Baqarah: 30]


Monday, October 1, 2012

Risalah Saidina Umar Kepada Musa Asy'ari



بسم الله الرحمن الرحيم 

رسالة عمر بن الخطاب 

إلى أبى موسى الأشعري عندما ولاه قضاء الكوفه
" من عبد الله عمر أمير المؤمنين …………….. إلى عبد الله بن قيس
"

أما بعد – فإن القضاء فريضة محكمة وسنة متبعة فأفهم إذا أدلى إليك وأنفذ إذا تبين لك فإنه لا ينفع تكلم بحق لا نفاذ له.

آس بين الناس في مجلسك وفى وجهك وقضائك حتى لا يطمع شريف في حيفك ولا ييأس ضعيف من عدلك
البينة على من أدعى واليمين على من أنكر ، والصلح جائز بين المسلمين إلا صلحا أحل حراما أو حرم حلالا ولا يمنعك قضاء قضيته بالأمس فراجعت فيه نفسك وهديت فيه لرشدك أن تراجع فيه الحق فإن الحق قديم لا يبطله شيء.


والرجوع إلى الحق خير من التمادي في الباطل ومن ادعى حقا غائبا أو بينة فأضرب له أمداً ينتهي إليه ، فإن بينه أعطيته بحقه وإن أعجزه ذلك استحللت عليه القضية ، فإن ذلك أبلغ للعذر وأجلى للعمى.
الفهم ………. الفهم فيما أدلى إليك مما ورد عليك مما ليس في قرآن ولا سنة قم قايس الأمور عندئذ وأعرف الأمثال ثم أعمد فيما ترى إلى أقربها إلى الله وأشبهها بالحق ، المسلمون عدول بعضهم على بعض إلا مجربا عليه شهادة زورا ومجلودا في حد أو ظنيناً في ولاء أو قرابة ، فإن الله تولى من عباده السرائر وستر عليهم الحدود إلا بالبينات والإيمان.


وإياك والغضب والقلق والضجر والتأذي بالخصوم والتنكر عند الخصومات فإن القضاء في مواطن الحق مما يوجب الله به الأجر ويحسن به الذكر فمن خلصت نيته في الحق ولو على نفسه كفاه الله ما بينه وبين الناس ومن تزين بما ليس في نفسه شانه الله فإن الله تعالى لا يقبل من العباد إلا ما كان خالصا فما ظنك بثواب عند الله في عاجل رزقه وخزائن رحمته.
" والسلام عليكم ورحمة الله




Amma ba’du.
Pengadilan adalah suatu kewajipan yang kukuh dan nyata, dan suatu sunnah yang berkesinambungan. Fahamilah apa yang disampaikan kepadamu, kerana tidak ada gunanya ucapan yang hak apabila tidak dilaksanakan.

Dalam majlis perlakukan semua orang dengan sama baiknya supaya orang yang berkedudukan tidak mengharapkan kezalimanmu, dan orang yang lemah tidak takut kepada kezalimanmu.

Bukti harus dikemukakan oleh orang yang menuduh dan sumpah harus dikeluarkan oleh orang yang mungkir. Perdamaian sesama Muslim diperkenankan, tetapi berdamai untuk menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal jangan dilakukan.
Keputusan perkara yang kelmarin boleh dibatalkan apabila kamu sudah mempertimbangkan kembali dan memperoleh petunjuk yang benar. Sesungguhnya kebenaran adalah suatu hal yang tetap dan mengulang untuk memperoleh yang hak lebih baik daripada tetap dan terus-menerus dalam kebatilan.

Ingat! Gunakan pertimbangan akal sihat dan renungan hati nuranimu terhadap apa yang belum sampai kepadamu dari ajaran al-Quran dan sunnah Nabi SAW. Pelajari contoh dan perumpamaan yang mirip dan jadikan itu sebagai bahan pertimbangan dan ukuran. Lalu pilihlah apa yang lebih disenangi oleh Allah dan yang menurut pertimbanganmu lebih mendekati yang hak.

Berikan hak yang mengandung ketidakpastian kepada orang yang menuntut atau tangguhkan sampai dia dapat membuktikannya dengan jelas. Kalau dia mampu membuktikannya maka kembalikanhaknya kepadanya. Kalau tidak, maka arahkan tuntutan balik terhadapnya, kerana hal itu akan menghilangkan keraguan dan lebih jelas daripada kekaburan dan juga untuk mengukuhkan alasan.

Kaum Muslimin harus menjadi saksi yang adil bagi yang lain, kecuali terhadap orang yang pernah didera kerana melakukan pelanggaran atau diketahui pernah menjadi saksi palsu, atau diketahui tidak setia dan tidak bertanggung jawab terhadap keluarga. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui segala rahsia.

Dia membiarkan kamu berbuat dalam hal yang syubhat (tidak pasti hukumnya).
Berhati-hatilah terhadap kegelisahan, keluhan, sifat mengganggu (merugikan) orang lain, dan mengingkari hak lawan yang benar.

Barang siapa yang mengikhlaskan niatnya di antara dirinya dengan Allah, Tabaroka wata’ala, walaupun itu merugikan dirimu sendiri maka Allah akan menjadi pelindungmu antara kamu dengan manusia.

Barang siapa yang berpura-pura memperindah peri laku di hadapan manusia, pada hal Allah mengetahui apa yang ada di balik hatinya, maka Allah akan membongkar apa yang disembunyikannya dan Allah akan menampakkan amal perbuatannya.


-Petikan dari Berita Harian.

0 comments:

Post a Comment

Renungan bersama...

Sebarkan ilmu walau sedikit cuma. Mungkin ada percampuran ilmu yang tidak ilmiah disampaikan di dalam blog ini, namun harapannya agar semua lapisan masyarakat dapat mengambil sesuatu - kalau tidak banyak, sedikit - Tidak sekadar lapisan masyarat yang berilmu, mencintai ilmu dan yang punya kesedaran ilmu agama sahaja yang mendapat manfaatnya...

"Jika orang-orang ilmuan hanya mahu mengajar kepada orang-orang yang hanya ada kesedaran sahaja, orang-orang yang masih belum mendapat kesedaran pula, tanggungjawab siapa?"
 

khalifahBumi Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger