"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, 'Aku hendak menjadikan KHALIFAH di BUMI.."
[Surah Al-Baqarah: 30]


Thursday, December 22, 2011

Nikmat Yang Paling Sedap Di Dunia

       “Kita sebagai pendakwah kena sentiasa up to date!”
Begitu bersemangat sekali Nizammil bercerita kepada kami, sehingga mata beliau bernyala-nyala kemerahan menandakan bersemangatnya beliau mengupas isu tersebut. Kami pula hanya mengangguk-angguk setuju.

     “Aku ni, bukan apa. Aku ni selalu juga la bagi tazkirah kat sekolah dulu. Ada sekali tu, ustaz aku suruh aku bagi tazkirah, spontan pula tu. Aku pun waktu tu mula la nak cari-cari idea. Aku tak suka sebenarnya cakap-cakap point je, aku lagi suka bagi cerita-cerita. Tiba-tiba, aku pun dapat idea. Haaa …”

Cerita Nizammil
      Seorang pendakwah Islam masuk ke dalam kereta api. Dia lalu duduk di sebelah seorang rahib Kristian. Kedua-dua pendakwah itu masing-masing diam membisu sepanjang perjalanan, sehinggalah sejam perjalanan, rahib itu membuka bekalan makanannya – daging khinzir panggang. Rahib itu menuang sos dan garam ke atas daging khinzir tersebut sambil membuat muka yang menggiurkan. Sambil rahib itu merasai kelazatan (kelazatan?) daging itu, lantas dia berkata;

   “Alangkah ruginya umat Islam. Diharamkan pula memakan daging khinzir yang sedap ini. Rugi, sungguh rugi.”
Pendakwah Islam itu hanya mencebitkan muka sahaja sambil memikirkan idea bagaimana caranya untuk me ‘rodd’ pandangan rahib Kristian tersebut. Hurm…

    Akhirnya, kereta api itu telah sampai ke destinasinya. Sebelum rahib itu turun, pendakwah itu berkata kuat-kuat dengan sinisnya kepada rahib tersebut;

  “Alangkah ruginya orang Kristian. Tidak dapat merasai nikmat yang paling ‘sedap’ di dunia. Rugi, rugi sangat-sangat.”
Sindiran yang memang makan dalam itu membuatkan muka rahib tadi bertukar rupa menjadi begini…

Apa nikmat yang paling sedap itu? Ha, fikir-fikirkan lah…
^_^


muka-muka ceria ustaz Nizammil dan ustaz Putra selepas selesai menjalani imtihan Madkhol dengan jayanya...

0 comments:

Post a Comment

Renungan bersama...

Sebarkan ilmu walau sedikit cuma. Mungkin ada percampuran ilmu yang tidak ilmiah disampaikan di dalam blog ini, namun harapannya agar semua lapisan masyarakat dapat mengambil sesuatu - kalau tidak banyak, sedikit - Tidak sekadar lapisan masyarat yang berilmu, mencintai ilmu dan yang punya kesedaran ilmu agama sahaja yang mendapat manfaatnya...

"Jika orang-orang ilmuan hanya mahu mengajar kepada orang-orang yang hanya ada kesedaran sahaja, orang-orang yang masih belum mendapat kesedaran pula, tanggungjawab siapa?"
 

khalifahBumi Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger