"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, 'Aku hendak menjadikan KHALIFAH di BUMI.."
[Surah Al-Baqarah: 30]


Thursday, March 21, 2013

Kunci Kekuatan Diri


 

Suram.

Begitulah gambaran suasanan pilihanraya di sini, di bumi Mu’tah ini. Tidak semeriah seperti di Malaysia. Kempennya sekadar menampal poster di tebing-tebing jalan raya. Mungkin juga mereka sudah tahu siapa yang bakal diundi oleh mereka - calon daripada kabilah mereka sendiri. Pilihanraya ini sendiri merupakan wadah bagi setiap kabilah memperlihatkan kekuatan. Mudah kata, kabilah yang terbesar pastinya akan memenangi pilihanraya ini.

Pagi ketika pembuangan undi.

Kehidupan masyarakat tempatan berjalan seperti biasa. Entahlah, seakan tiada peristiwa besar yang terjadi pula. Kelihatan jalan raya agak lengang. Memang, poster setiap calon semakin membanjiri pekan Mu’tah, tetapi suasanan kempen pilihanraya tetap layu. Mungkin Mu’tah ini pekannya kecil, terpencil pula. Boleh jadi di Bandar-bandar besar seperti Amman, kemeriahannya lebih terasa. Mungkin.

Mu’tah?

Mu’tah tetap sama. Gelombang untuk menginginkan perubahan dan pembangunan seakan tiada. Jalan raya di sini tetap berlubang-lubang, langsung tiada sistem perparitan. Jika hujan lebat mencurah, jalan-jalan utama akan berubah menjadi sungai. Penduduknya seakan pasrah, walaupun mereka mampu melakukan perubahan dalam pilihanraya.

Ini bukan di terowong SMART, tetapi jalan-jalan di pekan Mu’tah.


MENGAPA INI TERJADI?

Hipotesis mudah, pola pilihanraya suram kerana tiada pembangkang yang kuat. Mereka yang menang kerana berlatar belakangkan daripada kabilah yang terbesar. Mereka menganggap jawatan yang disandang selepas pilihanraya sekadar tiada apa. Malah mereka sendiri tidak ambil peduli siapa pemimpin mereka.

Itulah realiti politik di sini.

Ya, ramai yang tidak mengenali siapa pemimpin mereka di sini. Bukannya orang lain, tetapi pemimpin yang dipilih oleh mereka sendiri sewaktu pilihanraya yang lepas. Sewaktu berkempen, punyalah calon ini bertemu rakyat, bertanya itu dan ini, mengambil peduli. Namun, skripnya cukup berbeza pasca pilihanraya. Mereka langsung senyap. Entah pemimpin mereka masih berada di sini, tidak mereka peduli. Kehidupan berjalan seperti biasa.

Bukannya tiada gerakan kesedaran, malah dalam khutbah jumaat juga menyentuh isu ini. Khatib meminta bersungguh-sungguh agar para jemaah memilih pemimpin yang mampu melakukan gerak kerja, bukan sekadar mahu mendapat nama. Pemimpin yang dilantik pula haruslah berjiwa rakyat, sentiasa dekat dengan penduduk setempat. Bukan sekadar goyang kaki sambil menunggu gaji datang!


REALITI KEHIDUPAN

Jika hadirnya musuh yang gagah, maka mahu tidak mahu perlu lahir seorang superhero yang lebih perkasa. Batman, Keluangman, Kamen Rider, Ultraman dan Son Goku tidak akan menjadi kuat jika musuh mereka juga tidak kuat. Superhero ini hanya akan muncul dan mengeluarkan kuasa penuh mereka jika musuh yang wujud juga kuat dan ganas. Andai musuh itu biasa-biasa sahaja, pihak polis sendiri boleh menyelesaikan masalah itu.

Lebih-lebih lagi dakwah para Rasul.

Allah Taala tidak memilih manusia-manusia biasa untuk diangkat menjadi seorang Rasul. Sebaliknya manusia yang dipilih oleh Allah adalah daripaada kalangan manusia yang luar biasa, lebih gagah perkasa daripada segala superhero yang ada. Musuh mereka juga bukan lemah, cabarannya lebih sukar. Mahu menumpaskan lawan tanpa melibatkan senjata memang cukup besar.

Kerana itu, golongan Rasul yang memikul cabaran dakwah yang terbesar dikurniakan kebesaran oleh Allah Taala, dikalungkan dengan gelaran Ulul Azmi, sebagai satu penghargaan. Ulul Azmi itu ada lima Rasul semuanya, tanpa dinafikan kehebatan Rasul-Rasul yang selaiannya. Perjuangan mereka tanpa mengharap kesenangan dunia. Sungguh mulianya para Rasul yang berjuang tanpa rasa mengalah.

Begitu juga dalam kehidupan seharian.

Sang pemimpin yang bakal dilahirkan akan menjadi kuat jika jalan yang mereka lalui semakin sukar. Jiwa mereka akan menjadi semakin kental. Jalan yang sukar itu hanya akan tercapai jika mereka punya pesaing daripada calon pembangkang yang kuat. Sifirnya mudah; semakin kuat penmbangkang, semakin kuat parti pemerintah.

Seperti juga kita. Semakin besar dugaan yang kita tempoh, semakin kita menjadi insan yang kental. Ujian yang datang bukan melemahkan, sebaliknya mampu menguatkan. Tanpa sedar, ujian itu mampu memberi kesedaran, menyedarkan kita daripada lamungan yang panjang. Dugaan yang digaulkan bersama pengalaman menjadikan kita manusia yang punya sifat kekuatan, bukan kerdil ketakutan.

Ujian itu sendiri sebagai tanda keimanan.

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan “kami telah beriman,” sedangkan mereka belum diuji? Dan sesungguhnya Kami (Allah) telah menguji orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang yang dusta. (surah Al-Ankabut: 2-3)


PASCA PILIHANRAYA

Seusai pilihanraya, keputusan telah diumumkan. Seperti sebelumnya, penduduk tempatan menjalani kehidupan harian seperti biasa, bagai tiada apa yang luar biasa. Tiada sambutan perayaan bagi meraikan kemenangan. Tiada perarakan seperti yang mereka suka lakukan. Keputusan juga di luar jangkaan, dengan calon daripada kabilah yang terbesar tewas dalam semua kerusi yang dipertandingkan.

Kecil itu, jika bergabung, mampu mengalahkan yang besar jua.

Belum sampai sebulan memegang tampuk pemerintahan, sudah ada suara yang menginginkan perubahan. Suara-suara ini berkembang menjadi ucapan umum di masjid-masjid, dan terus merebak ke jalan raya. Mereka menuntut pemimpin yang baru naik itu melakukan perubahan, memperbaiki jalan, meningkatkan kemudahan. Walau hakikatnya pimpinan itu baru naik tidak sampai sebulan.

Paling tidak, sudah ada angin perubahan. Minda penduduk seakan sudah bangkit daripada lena yang panjang. Pimpinan juga pasti tiada lagi tempoh berbulan madu. Jika tiada tekanan, pemimpin ini pasti merasa selesa. Tekanan yang menghimpit membuatkan mereka tidak lagi berada dalam lingkungan kesenangan, pedulisme mereka pada rungutan penduduk tempatan akan meningkat.


DI MANA LETAKNYA KUNCI KEKUATAN DIRI?

Kembali pada persoalan.

Semua superhero, para pemimpin, malah diri kita sendiri akan menjadi kuat jika punya lawan yang kuat. Lawan yang kuat boleh hadir melalui pengalaman hidup, ujian mahupun berhadapan dengan musuh yang sebenar. Jadi, jika kita tiada lawan yang kuat, tidak kira dalam pelajaran, pimpinan mahupun musuh sebenar yang memang berniat jahat, maka bersyukurlah. Dengan mereka, kita sebenarnya menjadi semakin kuat.

Ujian adalah satu kebaikan.

"Sekiranya Allah menginginkan kebaikan untuk seseorang itu, Allah akan mengujinya dengan kesusahan"  (Hadis riwayat al-Bukhari)

Kemenangan daripada ujian itu hadir melalui kekuatan. Dan kekuatan itu terletak pada sifat sabar.

"... dan Kami jadikan sebahagian dari kamu sebagai ujian dan cubaan bagi sebahagian yang lain, supaya ternyata adakah kamu dapat bersabar.." (surah al-Furqan: 20)

Moga sabar itu ada pada kita. Berdoalah. Sabar itu kunci kekuatan.

"Dan apabila mereka (yang beriman itu) keluar menentang Jalut dan tenteranya, mereka berdoa dengan berkata: " Wahai Tuhan kami! Limpahkanlah sabar kepada kami dan teguhkanlah tapak pendirian kami serta menangkanlah kami terhadap kaum yang kafir" (Surah al-Baqarah ayat 250)

Malah, Rasulullah SAW sendiri telah menjelaskan dalam hadisnya bahawa kunci kekuatan diri bukan terletak pada fizikal, tetapi mereka yang mampu mengawal kemarahan – dalam erti kata yang lain; sabar.

Nabi bertanya sahabat : Apakah kamu fikir berkenaan hal kekuatan dalam gusti (berlawan)? Sahabat menjawab : Lelaki yang tidak mampu ditandingi gustinya   Nabi menjawab : tidak sedemikian tetapi kekuatan yang sebenarnya adalah seseorang yang mampu mengawal dirinya ketika marah." ( Riwayat Muslim, no 4722 )

Kita menjadi semakin kuat dengan hadirnya musuh. Dan kita tidak mampu menewaskan musuh andai tiada kekuatan. Kekuatan itu pula hadir dalam sifat sabar. Moga kita semua tergolong dalam manusia yang gagah untuk memacu agama!.

Bukalah kunci kekuatan diri anda!

0 comments:

Post a Comment

Renungan bersama...

Sebarkan ilmu walau sedikit cuma. Mungkin ada percampuran ilmu yang tidak ilmiah disampaikan di dalam blog ini, namun harapannya agar semua lapisan masyarakat dapat mengambil sesuatu - kalau tidak banyak, sedikit - Tidak sekadar lapisan masyarat yang berilmu, mencintai ilmu dan yang punya kesedaran ilmu agama sahaja yang mendapat manfaatnya...

"Jika orang-orang ilmuan hanya mahu mengajar kepada orang-orang yang hanya ada kesedaran sahaja, orang-orang yang masih belum mendapat kesedaran pula, tanggungjawab siapa?"
 

khalifahBumi Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger